Tuesday, August 14, 2012

Allah has a perfect plan for us





Allah never does it all at once, just step by step because he wants to teach us to walk by faith, not by sight.

Pesanan isteri ----> suami

"Wanita diciptakan dari rusuk lelaki, bukan atas kepala untuk dijunjung,
atau dari kakinya untuk dipijak, tapi dekat dengan bahu untuk untuk
dilindung dan dekat dengan hati untuk dikasihi."

Salah satu punca utama yang menyebabkan kita tidak dapat merasai ketenangan, tidak merasai kebahagiaan dalam hidup berumahtangga ialah kerana disebabkan kegagalan suami berperanan sebagai suami yang mithali.

Berikut adalah 21 pesanan isteri kepada suami yang perlu diambil perhatian serius oleh semua yang bergelar suami. Cubalah amalkan setakat yang termampu.
1. Selalulah menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang keperluan yang suami perlu sediakan kepada isteri. contohnya, rumah, kereta, pakai, makan, dsb

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih daripada emak anda.

4. Jangan demand seks sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan sernata-mata untuk penuni nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih daripada suami juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja. Inila yang para suami sekarang selalu tak ambil berat dan pandang ringan. Jangan biarkan isteri anda kecewa dengan sikap anda. Silap2 haribulan si isteri takut nak mengandung lagi. Padan muka!

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relak-relak sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dan sebagainya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumah tangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua, sampai giliran isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor tauge. Frust, tau tak! Dah lah penat masak tahu?

8. Kalau nak ajak member ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua lebih awal. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi segera saja. Tak tahu mana nak letak muka nanti. Dapat-dapat pula yang datang mulut macam longkang, boleh buat bernanah hati si isteri.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu. Kalau tak sebab kamu, si isteri pun takkan jadi macam tu. Kan?

10. Jangan kentut depan isteri. Hairan ya, masa bercinta dulu kenapa boleh kontrol kentut? Tapi kenapa sekarang main lepas ikut suka?

11. Hormatilah ibu-bapa dan ahli keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumah tangga atau hadiah. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada, sayur dan sebagainya. Nak lebih romantik, hadiah kan sesuatu yang isteri tak jangka tanda anda menghargainya. Tak mahal pun tak apa, janji ia ikhlas dari hati anda. Sbb org perempuan ni mmg suka dihargai. Tak perlu mahal2. sekali sekala bawala isteri pergi makan luar. Percayalah! kaum isteri cukup pantang kalau suaminya kedekut atau berkira. Semakin anda berkira bertambah2 lah permintaannya sebab mindsetnya anda tidak jujur dengannya. Berikan kepercayaan kepada isteri anda. Tunjuk slip gaji, jumlah KWSP, apa saja yang anda ada... walaupun seposen dalam kocek. Kalau anda jujur dia tak akan minta berlebih2. Selagi anda tak dapat kepercayaan itu, selagi itu isteri akan terus meminta sebab isteri ni kemahuannya ialah "sama2 susah, sama2 senang" Berjayakah anda?Berusahalah!

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami ”degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong. Jangan sesekali kata tak ada duit, walhal anda sedang menipu isteri anda. Isteri minta RM50 suami kata tak ada atau rasa susah untuk beri, tapi benda lain boleh pula duit yang tak ada boleh jadi ada. Kalau itu berlaku, suami itu sendiri yang buat hidup rumahtangga mereka tak berkat. Renung2kanlah!

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, dah makan roti cuba tutup semula. Jangan bersepah2 barang. Simpan balik di tempat asal. Susah sangat ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/ menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja. Selalunya suami tunjuk rajin jaga anak depan mak dia, depan bapa dia. Pendek kata menunjuk2 lah!

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah s.w.t berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17. Jangan main kayu tiga. Cuba bayangkan isteri anda pula yang berbuat macam tu? Kalau isteri anda yang buat, tentu anda tak boleh nak bertolak ansur. Jadi mengapa isteri anda kena bertolak ansur kalau anda yang buat?

18. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Ini tak... ada gak suami yang tanya macam harimau. Macam nak makan bini sendiri je. Sian si isteri..Malang sungguh!

19. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali. INI KENYATAAN!

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok pun kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku pun ego bila dah mati nanti. Ini tak.. ada gak suami yang rasa diri dia tercabar bila isteri tak setuju itu ini. Konon tak rasa macam ketua keluarga. Kalau perkara ini terjadi kepada rumahtangga anda2 semua, maknanya anda berada di ambang kehancuran sebab anda hidup "megah". Isteri anda akan rasa tak selesa dalam rumahtangga seolah2 dia tak berguna. Wahai suami, silalah fikir dan pilih, isteri atau ego?

21. Jangan buat tak tahu kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang perempuan ni sensitif. Kalau isteri rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri.

Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni mudah sahaja. Kalau kita isteri semua pakat mogok, anda juga yang rugi!

Pesanan suami ----> isteri

Telah kusiapkan
Satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi
Sebagai isteri

Untuk kau penuhi dengan kemuliaan
Seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti
Bahawa hidup ini tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

Lagu: Permata untuk Isteri oleh Kopratasa




p/s Rindu nak dengar abg nyanyi lagu ni utk sy.....;))