Friday, October 29, 2010

Tetamu Allah

Pagi jumaat yg sgt indah...

Alhamdulillah..........


Semalam baru saja antar ibu ke Kelana Jaya untuk menunaikan ibadah rukun Islam kelima iaitu menyahut panggilan Allah SWT yang telah dilaungkan oleh nabi-nabi terdahulu seperti Adam dan Ibrahim....


Syukur, akhirnya impian ibu untuk menjadi tetamu Allah tercapai....moga2 ibu ku selamat pergi dan selamat kembali....aQ harap semoga ibu menunaikan Rukun Islam Kelima ini degn baik, sempurna, dan lancar ...tak lupa juga buat makcik Rakiah yg sudi menemani ibu utk sama2 ke tanah suci................


Ibu melapor diri pd 28 Oktober 2010 (Khamis)@8.35 pagi dgn penerbgan KT64, MH8060 dr KLIA berlepas pd jam 12.05 tghari ke MADINATUL HUJJAJ (JEDDAH) dan bermiqat d Qarnul Manazil telah dijangka tiba pd jam 4.30 ptg waktu di Jeddah....


Jam 8 mlm 27 Oktober, dgn laungan azan oleh abgku dan dilengkapi dgn bacaan2 doa mengiringi pemergian ibu ke tanah suci Makkatul Mukarramah...ku lihat, kwn2 ibu dan penduduk kmpg turt hadir utk melihat dan bersalaman dgn ibuku....ada yg menangis, ada yg mengucapkan selamat jalan dan selamat pulang, dan ada jg yg mengucapkan semoga mndpt haji yg mabrur....sepanjang jalan dipenuhi dgn penduduk kmpg bersalaman dgn ibu......aQ rasa sgt2 terharu....tapi alangkah indahnya jika ayah tercinta turut ada sama.....tp apakan daya..........


Di penghujung kampung ibu menaiki kereta dan kami menuju ke rumah kakak... ni la plan terakhir kami yg membolehkan kak rehan tak rasa sedih dan Lukmanul Hakim dpt tgk nenek nya...aishhhh...penyedih btol la akak aQ sorg tuu...huhu...:P


Jam 4 pg 28 Disember kami bertolak ke Kelana Jaya...di sna keluarga makcik dan sanak saudara dah ramai menununggu... sampai sana, kami menunaikan solat subuh terlebih dhulu....Ya Allah padat sepadat2nya umat....selesai solat kami pergi semula ke tempt berkumpul...sampai sana, kak ngah dh siap bw makanan utk kami semua makan...masak lemak cili padi ayam kampung tuuuu...perghhhh...bestnye....nyum2.....yg penting ayam kampung...tu mmg peberet my mom...huhu.........


Sdg asyik aQ menyuap mknan, aQ lihat betapa ramainya umat Islam berkumpul baik yg menghantar kaum keluarga juga para jemaah...masya'Allah....berduyun-duyun umat Islam datang ke Makkah setiap kali musim haji bagi menyahut seruan Allah melalui nabi Ibrahim.... terdetik d hati, ntah bila lah giliran aQ pula utk ke sana....pernah aQ membaca sebuah buku yg mana ada para ulama mengatakan "Dibenarkan berlengah-lengah membuat haji ketika mampu tetapi perlu bersegera mencari mampu" Jadi, utk kita mencari kemampuan dlm menunaikan haji itu adalah sesuatu yg dituntut krn Allah mewajibkan kita berlumba-lumba utk membuat kebaikan...dan haji adalah antara kebaikan yg besar dalam kehidupan manusia. Bagi aQ, kemampuan membuat haji itu perlu dicari, bukan ditunggu2...Insya'Allah, moga2 akan sampai satu masa nanti seruan utk aQ ke sana jg....Amin.......huhu...sempat lg aQ berangan time tgh mkn tu...........:))



Selesai mkn aQ lihat jam dah hampir 8.30 pg.... dah tiba msnya utk ibu pergi.... sayunya hati bila ibu pergi beramal dan meninggalkan aQ... sedihnya, hanya Allah yg tahu...Lebih...lebih...lebih lg bertambah sedih aQ ni bila ada org yg cuba menyabarkan aQ...lagi la bt aQ jd menangis tersedu2... al-maklumla...aQ ni dah la anak yg bongsu yg belum berteman lg....huhu...aQ iringi ibuku hingga ke tempat check-in.... aQ peluk ibu seerat2nya dan mencium nya berkali2 diiringi dgn laungan "Labbaikallahumma Labbaik" di sepanjang para jemaah melakukan proses check-in dan memandg wajah2 anak dan org2 tersayang utk kali terakhirnya.…


Sepanjg zikir talbiah itu aQ berdoa dgn rs kerdil, insaf, dan penuh rs syukur krn Allah telah memilih ibuku mnjd tetamu yg menyahut seruannya itu.....Subhanallah, mustahil manusia yg jernih hatinya xtersentuh apabila mendengar zikir talbiah itu dan membacanya...Ya Allah, moga2 ibadah ibuku dipermudahkan...dan semoga ibuku dan makcik ku pergi dan pulang dgn selamat....Insya'Allah, kepulangan ibu pd 11 Disember jam 7.05 pg akan adik nanti2kan d KLIA....:))




AdiQ harap mak diberi kekuatan, kesihatan yg baik, ketabahan dan kesabaran yg tinggi dlm memperoleh haji yang mabrur...... salam dan peluk cium dr adiQ yg jauh....................


Luqmanul Hakim syg nenek jg!!.......:))

^ My Adorable Nephew ^


~ 4 Oktober 2010 (Isnin) @ 25 Syawal 1431 H
~ 6.09 p.m
~ Hospital PUSRAWI
~ Wad Ar Rahmah
~ Dr. Norkedah

Lahirnya seorg putera yg sgt comel....

diberi nama LUQMANUL HAKIM yang bermaksud LUQMAN YANG BIJAKSANA (^_^)

first cucu........

first nephew..........

ALHAMDULILLAH.................semoga Luqmanul Hakim menjadi anak yg soleh, taat pd ibu dan ayah, berbakti utk keluarga, agama, bangsa, dan negara........Amin.............

we all lovs u dear~~

~2 gather2~


hehe~~

Just nak kongsi cite pe yg aQ buat dgn mak sepanjg mak aQ ade kat KL...

Al- maklumla...sepnjg kak rehan lom delivered lg...aQ pon bwk mak p jln2.........hehe~~

view dr atas KL Tower


mak buyong pon nk itot........



hah! skodeng ape ntah tu....he~

yg best tu...time p ni...siap ada show tuk rumah 1Malaysia...kire pakej la masuk tu...skali ngan Litar F1, n mini zoo....


haha....pandai ke tu mak??


abis round kat ats tower tu... tibe2...teringat lempok durian yg aQ beli dr en.bos tertinggal kat tmpt keje....adoiiyaii...


sok tu trus p tmpt keje...bwk mak skali.....:)

In the middle.........

nak balik pon sempat posing lg...hehe~

Tuesday, October 26, 2010

mISS...........

Dear Allah....
if he's really the one...
let me & him unite for good purpose...
let our friendship be halal....
But if he's not the one....
pls protect my heart from severe damages, from bad suspicion, from jealousy and most importantly, from breaking it into pieces :))
I seek Your guidance ...

Monday, October 25, 2010

~Taubat Nasuha~

Malam td.. sempat lg aku tgk drama tuk pilihan anugerah skrin...walaupun rs mmg penat amat... tapi rs cam interest nak tgk gak... cite tu tajuk 'taubat nasuha'..
Ya Allah..mmg mengusik hati tgk cite tu...leh tangkap leleh...tambh2 lak dgn lakonan sheila rosly..mmg nampak hidup la watak tu....apa yg paling sedih bile part lastly...istri n anak2 die sume mati....suami balik umah marh2..n bile die buka je pintu....alangkah sedihnye bile tgk anak2 n istri bergelimpangan dgn darah...lebih mlg lg..istri sdg sarat mengandug...aduhhhh....malangnya dpt suami yg tak bertanggungjwb gni... bile sume dah takde... kuar air mata darah sekali pun dah tak guna... mmg sedih la cite ni.....aku pun sebak gak tgk cite tuh.....waaaaaaaaaa....;(

mmg btol ape yg manusia ats muka bumi ni slalu kata....
bile org yg kite syg dah tak de...time tu lah baru kite teringat dan rs terindu2 kat die....hmmm...sadisnya....slalu bile kene time mcm tu...menyesal camne pun dah tak gune... menangis pon membazir air mata jek...kesedaran yg dah terlewat ni slalu berlaku pd kite yg bergelar manusia... apa pun...jgn la biarkan godaan syaitan mengatasi iman kita...insya'Allah...

bile tgk cite taubat nasuha ni...teringat aku kat satu zikir ni...very2 beautiful...
kalo bt solat taubat..mmg bagus zikir ni dibaca...feel dia.......masya'Allah...sangat..sangat...sangat tenang....amalkan juga bile hati rs tak keruan...insya'Allah...ia sgt perfect!!

Hasbi rabbi jallallah Ma fi qalbi ghayrullah Nur Muhammad Sallallah Lailaha illallah

Friday, October 22, 2010

Rinduku di pondok kecil itu...

Ayah..

Disebalik ketegasanmu ada permata tersembunyi...maafkan aQ andai selalu membantah kehendakmu... Ampunilah segala kenakalanku yang banyak mengguris perasaanmu... Masih belum puas rasanya bersamamu... kau pergi meninggalkanku buat selama-lamanya... kau pergi disaat aku masih perlukan belai kasih sayangmu ayah...kesedihan masih menggunung..air mata masih mengalir...aQ redha..tapi memang ambil masa utk pulih...

Ayah..

Ramadhan telah pergi...terlalu banyak kenangan yg ayah cipta utk adik slalu mengigatimu...ketahuilah ayah...disaat ini adik terlalu rindukan ayah...:( majlis kenduri arwah telah selamat dgn bacaan Yaasin dan tahlil skali...waktu tu mmg tak sabar rase nak balik kmpg sbb nak tgk pusara ayah dgn adik beradik yg lain... rindunye kami pd ayah...

Ayah..

Hanya kenangan yang mencakupi seluruh ingatan ku kepadamu tatkala doa ku kirimkan bersama arwah...Ramadhan ini sekali lagi kami berpuasa tanpa ayah...teringat semasa berbuka puasa, tiba2 jek mak cakap.. “Herrmmm inilah hari pertama kita berbuka puasa tanpa ayah kan”… Ya Allah… runtuh jiwa ni kalau terkenangkannya… tapi diri ni gagahkan juga supaya mak tak sedih…ikut kan hati dah meleleh dah air mata aQ ni...aQ hanya mampu meraung jek dlm hati...lain sungguh rasanya tanpa ayah...hanya tinggal kerusi jek yg dpt kami lihat d meja mkn sbg tmpat biasa ayah duduk bersama2 berbuka dgn keluarga... huwaaaaa...:(( sedih tak terhingga...tapi mak aQ lagi sedih...mana tidaknye... kehilangan suami tercinta membuatkan die hilang keyakinan diri satu masa dulu...:(

Ayah...

dah lama adik tak ke pondok usang kat dusun durian tu...kalo tengok pondok tu..mesti adik nangis... sbb terbayang2 ayah kupaskan buah durian tu utk adik, kutip biji getah tuk adik bt main congkak, petik cili padi sama2... sambil2 tunggu buah durian gugur kat pondok tu, slalu ayah bg adik nasihat.. belajar rajin2, jd anak yg baik dgr kate ibu, jgn terlalu manja, belajar hidup berdikari....tp pesan paling adik takleh lupa...jaga mak bila ayah dah takde....huwaaaaaaa...:(( rs nak gugur jantung ni bila teringat balik sume tu...hanya air mata jek yg mengalir...

Ayah..

perkara yg paling adik rindu...takde lagi sentuhan susup di rambut adik... kalo dl..slalu ayah usap rambut adik bila ayh nmpak adik penat belajo, cium dahi adik bila adik nak balik u...rindunye adik pd sume2 tu...malangnya, ayah pergi tatkala adik baru je dapat keje...baru je 3 minggu adik d Parlimen ni...tapi, adik puas sgt2 sbb dpt buatkn upah haji ayah dgn duit adik sndiri..Syukur, Alhamdulillah...sbgai manusia biasa, adik kene redha walupun adik tau adik masih blum pulih sepenuhnya ats pemergian ayah...Ayah tetap lelaki pertama di hati dan ingatan adik bt selama-lamanya...

Ya Allah...tempatkanlah ayahku bersama orang beriman...kasihanilah dia seperti mana dia mengasihiku sepanjang usianya...Kau utuskanlah setiap doa-doaku kepadanya supaya dia tahu aku sangat merinduinya...;(

Kini, memori tinggal memori… aQ tidak mungkin akan merasa lagi bagaimana rasanya bersama ayah lagi… Hanya kenangan yang mencakupi seluruh ingatan ku kepadanya tatkala doa ku kirimkan bersama semoga arwah ayah tenang dan selamat di sana …