Wednesday, May 26, 2010

Hobi ku kembali.....

KAKTUS OH KAKTUS.......


Fuuhhhhh...selama minat dengan bunga ni tak pernah lagi termimpikan kaktus, cuma malam tadi aku bermimpi melihat kembali kaktus2 ku yg cumilll2 n mungil2 belaka... ..kecantikkannya Masya-Allah, memang cantik sekali.... aQ minat giler dgn kaktus yg cumill ni...geram sgt2... Terjaga dari tidur, ku lihat jam...baru jam 1 lebih...ha..ha...ha...ada peluang mimpi nak jadi kenyataan nih.

Semasa belajar di UPM, Serdang 2003-2006.... Hobi aQ beli kaktus tiap kali ade Karnival Jualan Konvo... padanla kan..bonda kesayanagn ku minat Orkid anak bongsunye lak minat kaktus... huhu... keluarga 'munga'...ahahaha....Sehinggalah satu kejadian yang mana kaktus ku mati kelayuan bukan dek kerana tak siram ke atau ape ke...tp dek krn tgn2 yg 'memandikannya' time ketiadaan aQ. Org slalu tanye aQ nape suke kaktus??? huhu..aQ jwb sng jek sbb dah suke...ahahah...

Satu rahsia lagi.. bercakap dgn kaktus.. betul tak bohong ni...cuba cakap dgn pokok puji dia kalau nak alih tu cakap la " kite nak kasi rumah baru ni, kasi sihat ye biar bunga molek " contoh gitu la... Nanti kaktus akan mudah mesra bukan sekadar siraman je...huhu...ala...tak susah bela kaktus ni...syok n membahagiakan...aQ akan slalu tersenyum lihat kaktus2 ku yg comel2 nih...huhu...:)

Dulu dahla tak tolong aQ bg mkn ikan2 emasku...alasannya lupa...aduhhh...takde rs penyayang tol la adik2 junior ku itu.....Kesian kat ikan2 cumil ku jgk... aQ pun minat bela ikan emas time stdy dl.... aQ akan letakkan akuarium ku yg cumil tu bersebelah dgn kaktus2 ku yg sgt2 cute...uhuhu... aQ suke sgt2...pas belajar or balik kelas...kerje aQ belek2 'aset2' aQ tuh...tp sejak kejadian 'ngeri' tu...aQ jd hangin satu bdn nak truskan hobi aQ tuh... takpe2...sbr2 siti....huhu...skrg ni... aQ rs nak kembalikan hobiku semule...

Tp katne aQ nk dptkan kaktus nih????? adeehhhh.......feninla pk.... aQ nak cactus.....nak.......nak...nak...................tulunnnnn....

Buat sahabat2 ku yg budiman...

Selamat menanam & menikmati keindahan ciptaan Allah SWT.....

Sahabatku ibarat 'Diamond'

Lagu ni kutujukan khas buat sahabat2 ku yg sgt2 aku hargai.........
dari usia ku di zaman kanak2 hingga dewasa dan setrsnya ke perjuangan usiaku......
lagu yg penuh makna...dan byk memberi aQ kesedaran betapa pentingnya seorang sahabat...lebih2 lg pd shbt yg sanggup bersusah senang... memberi tunjuk ajar ke jalanNya.. saling bantu membantu...memahami...dan sanggup melayani tiap kerenah ku...
itula yg penting skali....

Siapa pun dia...dialah SAHABATKU... lalala~~


Seorang teman pernah mengatakan padaku, bhwa AMANAH akan mendewasakan seseorang. Mmg aQ sangat setuju dengan pernyataannya. Orang yang memiliki amanah ni dia akan jauh lebih dewasa dibanding dengan orang-orang yang tanpa memiliki amanah krn mereka dihadapkan oleh beberapa masalah yang mungkin boleh mendewasakannya... Kedewasaan itu juga selalu diwarnai dengan proses tarbiyah dalam dirinya...

Kedewasaan itu tidak memandang usia, tapi ia tercipta karena lingkungan dan kematangannya dalam berpikir yang terbingkai dalam nuansa Tarbiyah...Wallahualam...
Ya Allah...
Kurniakan aQ dan saudaraku kesungguhan berjihad, kesungguhan beramal, kejernihan berfikir, keteguhan menghadapi cubaan, Istiqamah dlm menghadapi kehidupan...dan
PERSAHABATAN yg berkekalan...Aminn..

Thursday, May 13, 2010

PERMATA yg dicari...................

Hadirnya walau cuma seketika...tapi cukup bermakna...
walau hadirnya dia bagaikan satu persinggahan, tp ia berjaya mengusik hati yg kututup rapat tika itu...kasih yg tanpa aq sendiri sedar....

Mungkin masa terlalu cepat berlalu...Siti Zubaidah terlalu byk berdiskusi dlm ilusinya...walau di alam maya...sentuhan hatinya terlalu ikhlas...apakah yg membuatkan hati ku tersentuh??? rupa? harta? atau hatinya?...huhu...jwpnnya..ada dlm hati siti...tanya sama hati, pasti ia mengerti...mampukah kita menipu diri sendiri?? mampukan siti zubaidah....dan mampukah dia....berusahalah....
semoga Allah lindungi kami dari kekecewaan...sgala utknya...ku doakan Insya'Allah adlh yg terbaik...

Siti...
buka ruang d hati kamu...
pasti ade hikmat yg tersirat...:)
now, siti just mahu free kan dulu bab hati dan perasaan...
tunggu sehingga aq benar2 yakin...yakin dia dicipta utk ku....:)
Siapa???sampai bila??? biarlah masa menjadi penentu sgalanya...
jika Allah berkehendak kan...pasti Dia akan memudahkan urusan ku...
Maha Besar Allah yang menaungi makhluk-makhluk-Nya hanya dengan satu kata "KUN" dan dengan kuasa satu kata-Nya membuat makhluk-Nya yang ada di langit dan di bumi tidak punya daya....Semoga kejadian ini memberi aq lebih kekuatan, ketabahan, dan keimanan yg teguh... keredhaan ku mengharunginya dan mempunyai hikmah masing-masingnya yang terjadi pada turunan Adam AS & ibu Hawa....Insya'Allah...moga diberkati...Aminn...

Semanis Kurma ~ Cemburu


Tajuk paling best...huhu...
kata Ustazah Siti Nor Bahiyah dlm rancgan Semanis Kurma, cemburu itu perlu...cume jgn cemburu buta...hehe...
bagi aq, cemburu ni perlu jgk..tp mesti bertempat..kalo tak cemburu nampk mcm tak concern n appreciate lak...cemburu yg berpada2 okla tuu...hehe...

Cemburu merupakan tabiat wanita. Ini juga dialami para istri Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dan shahabiyyah yang lain. Namun tentu saja, kecemburuan ini tidak serta merta membutakan hati mereka. Bagaimana dengan kita?

Cemburukah siti zubaidah???♥♥♥♥♥♥♥♥♥
act, cemburu ni adlh lahir dr sifat jujur kita...sumenye secara spontan...kalo syg mesti ade cemburu...kalo takde cemburu mmg tak sygla jwbnye...huhu...tp ade org suke pmpn cemburu...ade pula tak suke...tp, tu depends pd diri msg2...sebaik2nya...better kita tanyela dulu...baru tau jwpnnya...huhu...bagi aq, apa yg penting sekali kepercayaan..tapi ade ke manusia yg boleh kita percaya 100%??ada kah?? still in mind...hurmmm...

Bagi yg sdh bergelar zaujah...
Sebenarnya, kita perlu memahami bahawa cemburu adalah satu tuntutan dalam Islam dan menunjukkan anda sedang memiliki suami yang bertanggungjawab dan sedang subur imannya. Bagi suami pula.... bergembiralah kamu bagi yang memperolehi isteri solehah kerana suami tidak lagi sukar untuk mengelakkan dirinya dari terjerumus dalam lembah kedayusan dan kemungkaran... Ini kerana tanpa sebarang campur tangan dan nasihat dari suami, isteri sudah pandai menjaga aurat, maruah dan dirinya.
Nabi Saw bersabda :

Ertinya : “Dari tanda kebahagian anak Adam adalah memperolehi wanita solehah ( isteri dan anak)” ( Riwayat Ahmad, no 1445, 1/168 )

#Cemburu seorang suami dan ayah adalah wajib bagi mereka demi menjaga maruah dan kehormatan isteri dan anak-anaknya.

Wallahu a’lam...;)

KACA DAN PERMATA

Wanita terkenal dengan kelembutannya, namun kelembutan ini tidaklah bererti wanita itu bersifat dengan segala sifat kelemahan. Di sebalik tabir kelembutan inilah, terselindung kilauan mutiara yg terlalu tinggi nilainya...wanita mengalah tak bererti dia kalah...tapi, sekadar meredakan suasana...kelembutannya mengatasi kemarahan...hebatnyeeeee.......berusahalah siti...........thumbs up!!!
FeWeTT.oRg/
Fewett Testi. Click for more.

Wednesday, May 12, 2010

Hang out....

Setelah hampir sebulan lebih bekerja bertungkus lumus hingga lewat mlm...akhirnya dpt jgk aq dan sahabatku aifa meluangkan masa utk hang out...huhu...11 mei tarikh yg kami pilih utk kuar bersama...huhu..pendek kata lepaskan tension...tp tension keh??hahaha...
tapi tak p jauh pun...ingatkn nak p jln2 jauh...tp KLCC je yg kami mampu...hahaha...
so, kat sana kami just bt xtvt yg mmg biasa kami bt....tgk wyg...mkn2...shoppg..n jln2...nak tgk wyg tapi tak tau nk tgk cite pe..last2..pk punye pk...the result is 'BELUKAR'...hurmmm...tapi tak beshh pun...baru sejam duk ...dah rs cam 10 jam...nila namanye pembaziran dan hajat tak sampai...niat hati nk tgk cite yg leh wat happy..last2...jd bengang...hurmmm....


pas bis cite..plan nak p mkn coz lapaq sgt2...disebabkan dlm cite tu ade part mkn pizza..kami pun get idea nak mkn pizza jgk...huhuhu...


Then, p jln2 n beli pe yg patut as a lady....huhu..~~

dah puas jln2 n shopg...bdn dh letih n mata pun nak titon.....................

Tuesday, May 11, 2010

Hadiah dariNya...


Ujian adalah guru yang tidak bercakap...tetapi ia sangat mengajar dan mendidik. Ujian terkecil apalagi terbesar adalah takdir Allah yg mempunyai maksud tertentu. Kerana jahilnya kita...apabila ditimpa ujian samada secara langsung dari Allah atau melalui orang lain, kita mula melatah...
Terasa Allah tidak adil, sengaja hendak menyusahkan kita....Atau kita menyalahkan orang yang mendatangkan ujian tersebut....
Hati berdendam...
Hati buruk sangka pada Allah yang mendatangkan ujian itu...

Sebagai insan yg lemah...
siti zubaidah ingatlah...
andaikata kita diuji, kita masih wajib bersyukur kerana masih ada 1001 jenis nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita...
Jadi mengapa mesti merungut ketika diuji?

Monday, May 10, 2010

Dari Rak Buku.........


Sinopsis Belakang Buku...

SESEGAR NAILOFAR

Menjadi siswa menuntut upaya ilmu. Upaya kepimpinan. Upaya iltizam, intelek, sabar cekal kental.

Iqbal siswa tahun akhir, merenangi laut duga di bumi Isra' bersama sekalian rafik-Syahid penuh wibawa, Hamizan si tukang masak, Widya si teguh prinsip, Nur Hazwani penyokong yang lembut, dan Icha yang memahami, serta Aiman pejuang Palestin yang sentiasa diburu ancaman.

Sibuk mendepani imtihan, dipasung rindu resah kepada Salsabila yang jauh, disakat oleh pengagum yang tak pernah alah mengacah lewat selindung e-mel, Iqbal ditahan, disoal siasat atas nama jihad.

Sesegar kuntuman nailofar diapung air, Iqbal tidak pernah layu oleh gelombang ganas walau atma jadi taruhan.

Resensi...

Sesegar Nailofar... Kisah perjalanan Iqbal siswa Malaysia tahun akhir di Universiti Yarmouk, Jordan yang tabah menghadapi ujian-ujian diterimanya sebelum menghadapi peperiksaan akhir.

Iqbal bersama Syahid, Hamizan dan Aiman pejuang muda dari Palestin bersama-sama mengharungi dugaan hidup di negara orang. Malah, persabahatan antara mereka kian hari kian utuh.

Iqbah merupakan setiausaha agung PERMAI membantu Syahid selaku ketua PERMAI bersama-sama menjaga kebajikan pelajar-pelajar Malaysia disana. Beberapa minggu sebelum peperiksaan akhir berlangsung kewibawaan Iqbal dan Syahid diuji apabila seorang siswi hilang. Dia dan Syahid dipersalahkan dan dituduh tidak ambil endah akan kehilangan siswi tersebut.

Iqbal juga sering melayan rasa gundah di hati apabila kekasihnya di Malaysia, Salsabila sudah tidak mengirim khabar berita. Dalam masa yang sama dia sering menerima e-mail dari peminat misteri seorang gadis yang menggelarkan dirinya sebagai nailofar sejenis bunga yang tumbuh diatas air... seperti lily dan teratai. Malah, disebelah sisi lain hadir pula Nur Hawani yang meminati Iqbal dalam diam.

Ketika dia sibuk untuk menghadapi peperiksaan, jiwanya sering diamuk rasa rindu pada Salsabila. Juga rasa sangsi akan kesetiaan gadisnya itu.

Namun, ujian paling getir yang terpaksa dilaluinya, apabila dia ditahan dan dipenjarakan kerana melindungi pejuang HAMAS, Amjad iaitu sepupu kepada Aiman beberapa hari sebelum peperiksaan akhir. Iqbal bertawakal dan yakin Allah sentiasa ada di pihak yang benar. Dia kemudian dibebaskan dengan bantuan Dr. Abdul Settar dan berjaya dalam peperiksaannya.

Namun, ujian Allah sentiasa mengekorinya. Dia sekali lagi diuji apabila menerima berita gadis yang dirinduinya akan menjadi milik jejaka lain...

Orang selalu kata.."kalau dah jodoh tak ke mana"



ada juga org cakap...kalau bercinta bertahun2 pun tapi kalau bukan jodoh..sampai bila2 pun takkan bersama..hurmmm...
tapi kalau dah tertulis di Luh Mahfuz jodoh kita...baru kenal sehari pun dah boleh kawin..hehehe..

ape yg penting...
sebagai seorang insani yg lemah dan sememangnya tidak pernah lengkap...
espcly buat diri siti zubaidah...jgn berharap pd lelaki sehebat Saidina Ali Karamallahu Wajhah..andai diri tidak semulia Saidatina Fatimah Az-Zahra'

always remember to love ur fellow humans...but true love is only reserved to Allah...
The one and only God...^_^


“Ya Allah, aku ingin membuat keputusan yang besar tentang lelaki yang bakal kupilih menemani kehidupan dan perjuangan ini, sepanjang hayatku. Atas ikhtiarku sebagai hamba-Mu yang tidak mampu melihat apa yang Engkau sembunyikan, aku menilai zahirnya, Kau uruskanlah ghaib dan batinnya. Berkatilah pilihanku ini dan kuatkan azam serta tawakkalku kepada-Mu. Aku hamba-Mu, dia hamba-Mu, Engkau Tuhan kami. Jadikanlah segalanya dalam suluhan hidayah dan inayah-Mu, ameen ya Rabb al-’Aalameen”

SELAMAT HARI IBU BUAT BONDAKU PUAN SALIDAH BINTI SOHOR....




Terima kasih ibu...kerana melahirkan ku...mendidik dan mengasuhku hingga berjaya...semoga ibu diberi ketinggian iman, kekuatan, dan ketabahan dalam melalui ranjau hidup dan dugaan di hari2 mendatang....i love my mum very2 much....mmmmuah...adiq cayang mak....hehehe....

"Ya, Allah! Semoga Engkau mengampuni segala dosa-dosa ibuku yg terdahulu dan terkemudian...tiap detik dan masanya juga dalam perjalanan bonda ku menuju ke syurga kelak..amin"

BONDAKU semakin aktif....


sabtu lepas ibu menelefon...
ibu: adik balik tak minggu ni?
me: tak kot mak...tak bolehla...ade assembly..hurmmm...
ibu: balikla...mak ade pertandingan marhaban ni...kalo adik balik leh tgk mak bertanding arini...
me: takpala mak...kan dulu adik dah tgk...
ibu: takpelah kalo taknak balik...
me: mak, nanti kalo abis cepat adik try balik...
ibu: [Ketawa]

siti zubaidah dgn rs serba salah pun cube utk pulang ke kampg...huhu...dan
akhirnya...dpt jgk tgk bonda kesayangan bertanding...Alhamdulillah, menang jgk akhirnye...sejak ketiadaan arwah...ibu semakin bergerak aktif dgn persatuan...huhu...janji my mum appy...aku turut appy...

Perhimpunan 'LABOR DAY' bersama PM di MIECC


-sabtu/8Mei2010...
-di Mines International Exabition Convention Centre (MIECC)
-assembly of Labor Day with PM...
-kami bertiga je dari unit penyata rasmi...huhu..
(aida, aifa, n me)

Friday, May 7, 2010

…Jangan Tangisi Apa Yang Bukan Milikmu…


Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa...Kecewa sekali... Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan....

Akhirnya angan-angan ini lelah berandai-andai ria. Ahhhh…sungguh semua itu telah menghadirkan ketidakpuasan yang begitu menggelora dalam jiwa siti zubaidah...huhuhu...

so, Siti Zubaidah sentiasa berfikiran positif...tenang..dan sabar...
Percaya sememangnya manusia diciptakan mempunyai kehendak juga mempunyai keinginan... Tetapi tidak setiap yang kita inginkan boleh terbukti.. dan pe yang kita inginkan dapat tercapai.

Kekilafan siti perlu diperbetulkan...huhu...
sebagai manusia...tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tidak perlu kita tangisi. Ramai orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak semestinya harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain...

Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikm... chaiyok2 siti...^_^

Hari ini adalah kenyataan... semalam adalah kenangan dan esok masih belum pasti...

Di sini....Bermulanya....


Salam takzim dalam ukhwah buat pembaca blog bicara kuntuman nailoraf siti.....
kata insani...di mana-mana pun kita boleh bersua..di mana-mana jua kita boleh menjadi sahabat...pendek kata apabila Allah berkehendaki kita bertutur dengan sesiapa pun dalam maya...pabila Allah menyetujui kita bersua dalam hati dan mata...pabila berkena dan seterusnya sudi bersahabat dalam hikmah...huhuhu...

Di sini...
Siti Zubaidah...memulakan bicara kuntuman nailofar sekuntum mawar putih....
Bagaikan menjadi sekuntum mawar putih yang mekar berkembang dengan setiap kelopaknya bersinar segar yang menyamankan agar mampu menjadi hiasan dan penyeri hidup insan di sekelilingku...malah menjadi teladan dan contoh kepada para bunga-bunga yang lainnya untuk kembang segar sepertinya...

Seperti mawar putih itu...bersederhana dalam penampilannya (tidak seperti mawar merah yang bersifat menggoda dan menonjol), mempunyai duri sebagai pertahanan dirinya, harum bau setiap helaian kelopaknya dan suci personaliti keseluruhannya....hurmmm...